Kryddskola!

Såg precis en liten bit av ett program med Jamie Oliver, inte min favorit bland kockarna, men han har sin charm.
Men jäklar vad den mannen tycker om koriander!
Koriander, koriander och åter koriander!
Där har vi någonting som verkligen skiljer oss åt.
Jag har aldrig lärt mig att tycka om smaken av koriander, ni vet, som man lär sig att tycka om kaffe.
Smaken är alldeles för distinkt och leder en bort ifran alla andra smaker i rätten. Den tar helt enkelt över, och ofta när vi andvänder koriander så tar vi i ordentligt, så det finns sällan någon diskret smak av koriander utan det är verkligen överväldigande.
Samma sak är det med kummin, saffran och fänkål.
Alldeles för starka smaker, som inte alls faller mig i smak.
Däremot så är den absolut bästa och fräschaste kryddan färsk timjan.
Det är min absoluta favorit, och jag kan sitta och bara lukta på det hur länge som helst!
Konstigt att en krydda kan ha en sån inverkan på en.
Jag är inte så mycket för torkade kryddor, så därför är även färsk basilika och oregano något som faller mig precis i smak.
Men om vi ska prata torkade kryddor så är kardemumma min absoluta favorit!
Tillsätt lite kardemumma i vilken gryta som helst och du kommer känna dig så himla välkommen när du äter den. Det blir en sån hemtrevlig känsla och smakupplevelse av kardemumma!

Ja, det var min lilla kryddskola, hoppas ni tyckte att det var lite intressant!

Puss.

Kommentarer
Postat av: mall <3

och i pannkakor! ;D hihihihiiii

2010-12-21 @ 17:17:25
URL: http://spralls.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0