En Dag Att Fira

Med Gud skall jag kämpa
för hem och för härd
för Sverige den kära fosterjorden.
Jag byter dig ej, mot allt i en värld
Nej jag vill leva jag vill dö i Norden


Jag tycker det är en väldigt vacker vers av vår nationalsång.
Den sista versen av fyra för att vara exakt.
Den är patriarkisk ja, men inte rasistisk.
I alla andra länder hävdar man att man älskar sitt fosterland, och likaså gör vi.
Det är inga konstigheter.
Vill man ta nationalsången till överdrift här så ska man granska övriga världens nationalsånger också.
En sång är en sång, en hyllning till landet, inte ett hån mot invånarna som inte är därifrån.

Jag tycker vår nationalsång är jättefin, och jag tycker det är synd att den nu framstår som rasistisk. Jag skulle gärna vilja att man sjöng den oftare, för varför ska man inte få hylla det land man är född i?
Alla ska väl få fira sitt fosterland i alla fall en dag om året?
Alla, då inte bara svenskarna den 6 juni, utan alla andra nationer på deras nationaldagar också. En nationaldag är en dag man ska glädjas på, inte skapa debatt.

Så ta nu vara på denna nationaldags sista timmar och fira att Sverige finns till.
Och ni som tar studenten imorgon, ja, ni kan ju vara extra glada!
Grattis till alla 93:or som springer ut i år!


Puss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0